Győri Kutyás Terápia Alapítvány

 

Az alapítványt azzal a céllal hoztuk létre, hogy még több gyermeknek segíthessünk, valamint mi is folyamatosan tudjuk fejleszteni a saját és kutyáink tudását, bővíteni felszerelésünket, ezzel is biztosítva a magas színvonalat.

 

A kutyás terápia az állatasszisztált terápia egyik formája, ahol az állatok különböző szituációkban segítenek a beteg, a sérült, vagy az egészséges gyermekeknek és felnőtteknek. Számtalan területen használják az állatok "gyógyító erejét", legyen szó betegség utáni lábadozásról, rehabilitációról, lelki támogatásról, képesség- és személyiségfejlesztésről. A győri kutyás terápia csapata 2 vizsgázott kutyával vesz részt a terápiás foglalkozásokon, mely során a gyermekeknek nyújtanak segítséget a tanulási képességek, a beszéd, a koncentráció, a mozgáskoordináció, a szociális képességek és a személyiségfejlesztés területén - mondta Vizer Ildikó konduktor, szociálpedagógus, aki a csapat tagjaként heti rendszerességgel tart foglalkozásokat a győri Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Intézmény tornatermében. A pedagógus Skippyvel és Eyschával, a 4 és 8 éves közép schnauzerek segítségével fejleszt olyan egészséges vagy sérült gyermeket, aki szeretik az állatokat vagy épp túlzott félelmi reakciójuk van tőlük.

A foglalkozásokon 3-5 gyermek vesz részt, ami mindig egymás és a kutyák üdvözlésével kezdődik. Már az, hogy meg kell szólítani, érinteni kell az állatot, fejleszti a sérült gyermek képességeit. A játékos feladatokban a gyermekek egyszer a négylábúakkal közösen dolgoznak, máskor a kutyák által mutatott mozdulatokat utánozzák, és van úgy, hogy ők maguk irányítják a kutyák munkáját, mely során nem csak az állatokkal való helyes viselkedést és bánásmódot tanulják meg, hanem a magabiztosságukat is növelik, miután ráéreznek, hogy kellő határozottsággal, de egyben kedvességgel a kutya végrehajtja az általuk kiadott parancsot. Vizer Ildikó hangsúlyozta, hogy a gyermekek számára érdekes, speciálisan összeállított feladatsorok a személyes igényeket figyelembe véve készülnek. Skippy és Eyscha ösztönzi a gyerekeket, jelenlétük kitartóbbá teszi őket, erőt adnak a küzdelemben, könnyebben lekötik a figyelmüket, miközben a gyerekek fokozatosan legyőzik a nehézségeiket, gátlásaikat és félelmüket. Az állatoktól, főként a kutyáktól való félelem nehezen küzdhető le, de a 2 schnauzer ebben is nagy segítségükre van a kis lurkóknak, és ahogy megismerik a kutyákat, már nem is tűnik olyan félelmetesnek a világuk, így a hétköznapi életben sem kell tartaniuk tőlük. A visszahúzódás, a magabiztosság hiánya nem csak a beteg vagy sérült gyermekeknél van jelen, de Eyscha és Skippy segíti legyőzni a gátlásokat. Az autista, a down-vagy Angelmann-szindrómás és más rendellenességgel született gyermekek speciális foglalkozásokat igényelnek, a kutyák pedig a lényükből eredően különleges kapcsolatot tudnak kialakítani velük, aminek hatására a közös munka is könnyebbé és hatásosabbá válik. A kis létszámú, vegyes csoportban az egymás közötti kommunikáció is fontos szerepet kap, ezzel is fejlesztve a beszédkészséget és a szociális képességeket. A foglalkozás végeztével a résztvevők elköszönnek egymástól, ezt követően mindig van egy kis idő a kedvencek simogatására, dédelgetésre, és egy ígéretre, hogy egy hét múlva újra találkozunk!"